tisdag 20 mars 2012

Chokladkaka

I kväll ska vi ha 7-årskalas här hemma. Istället för tårta har födelsedagsbarnet beställt kladdkaka. En tacksam efterrätt när man undviker gluten, iallafall för mej, för jag håller gärna tillgodo med vispad grädde och bär.

Men nu var det så att jag hittat ett spännande recept som jag gärna ville prova.
Så igår satte jag och den nästan överkläckta sexåringen igång med att baka en chokladkaka utan gluten (och laktos).

Recept på Chokladkaka (Brownieliknande)

1 burk svarta bönor
2 bananer
1,5 dl kakao
Lite Stevia (Tyckte sambon efter provsmakningen)


Mixa allt tills det blir en tjock smet och klicka ut i en kakform. Grädda i 150 grader i ca 30 min (i min ugn). Den blir bäst efter ett dygn i kylskåpet,


Receptet hittade jag hos Olga. Hon tipsade om att tillsätta grovhackade valnötter. Jag hade inga hemma men till nästa gång åker det absolut med ett gäng valnötter i smeten.




Resultatet blev kanske inte världens snyggaste men god var den. Ingen kunde gissa vad den var gjord på - kanske hade den inte varit så populär då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar